Course Name | Year | Term | Period | Faculty / Graduate School | All Instructors | Credits |
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90027:Marketing of Technology Based Enterprises (MC) | 2020 | F1Q | Wed6-7 | Graduate School of Technology Management | MINATO NOBUAKI | 2 |
Campus
Class Venue
Language
Course Outline and Method
Student Attainment Objectives
②将来的な顧客ニーズを分析し、製品・サービスのコンセプト設計をした上で、競合分析・市場予測を行い、マーケティング戦略を提案することができる
Recommended Preparatory Course
Course Schedule
Lecture/Instructor(When there are multiple instructors) | Theme |
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Keyword, References and Supplementary Information | |
1-2 | イントロダクション |
マーケティングを理解するために必要な基本用語(セグメンテーション、ターゲティング、ポジショニング、4P等)を知識として理解できる。
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3-4 | マーケティングの基礎理論と分析手法 |
マーケティングの基礎的な理論及び分析フレームワークについて体系的に理解することができる。 |
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5-6 | デザイン思考と顧客分析 |
デザイン思考を用いて製品・サービスに対するユーザー要求を抽出し、革新的なアイデアをグループ協働により創出することができる。 |
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7-8 | 製品コンセプト開発 |
システム工学手法を組み合わせて製品・サービスを概念レベルで設計し、設計した代替案を体系的に評価することができる。 |
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9-10 | 競合分析と市場予測 |
市場における競合調査及び将来予測を行い、製品・サービスの価格設計及び市場参入戦略を立案し、製品・サービスを顧客に届けるための流通システムを設計することができる。 |
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11-12 | テストマーケティング |
製品・サービスの実現性・妥当性を確認するために簡易な形で実装し、標的市場における潜在顧客の反応を事前に評価することができる。 |
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13-14 | マーケティング実践演習 |
将来的な顧客ニーズを分析し、製品のコンセプト開発をした上で、競合分析・市場予測を行い、マーケティング戦略を立案することができる |
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15-16 | 最終プレゼンテーション |
新製品/サービスのコンセプトについて、データ等に基づく分析結果を活用しつつ、説得力あるマーケティング戦略をプレゼンテーションできる。 |
Class Format
Recommendations for Private Study
Grade Evaluation Method
Kind | Percentage | Grading Criteria etc. |
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Final Examination (Written) | ||
Report Examination (A report to be submitted by the unified deadline) |
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Exams and/or Reports other than those stated above, and Continuous Assessment (Evaluation of Everyday Performance in Class) |
100 | ・レポート課題 60%
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Grade Evaluation Method (Note)
Advice to Students on Study and Research Methods
Textbooks
Title | Author | Publisher | ISBN Code | Comment |
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マーケティング入門 | 小川孔輔 | 日本経済新聞出版社 |
Textbooks (Frequency of Use, Note)
Reference Books
Title | Author | Publisher | ISBN Code | Comment |
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実践・システムシンキング入門 | 湊宣明 | 講談社 |
Reference Books (Frequency of Use, Note)
Web Pages for Reference
How to Communicate with the Instructor In and Out of Class(Including Instructor Contact Information)
Other Comments
URL:http://www.ritsumei.ac.jp//students/pathways-future/course/curriculum.html