Course Name | Year | Term | Period | Faculty / Graduate School | All Instructors | Credits |
---|---|---|---|---|---|---|
14700:Readings and Seminar in Oriental History (LD) | 2019 | Fall | Mon2 | College Of Letters | WASHIO YUKO | 2 |
Campus
KIC
Class Venue
KEIGAKUKAN KG005
Language
Japanese
Course Outline and Method
『三国志』呉書・陸遜伝を読む
陸遜は、關羽・劉備との戦いに勝利したことで有名な人物である。周瑜・呂蒙らの呉の草創期に活躍した将帥の業績をつぎ、呉の版図の確定に大きく貢献した。一方、名族出身のかれは政治家としても重きをなし、のち丞相にまでのぼった。三国呉の一時代を象徴する人物を通じて、孫呉の軍事と統治の実態についてかんがえる。
陸遜は、關羽・劉備との戦いに勝利したことで有名な人物である。周瑜・呂蒙らの呉の草創期に活躍した将帥の業績をつぎ、呉の版図の確定に大きく貢献した。一方、名族出身のかれは政治家としても重きをなし、のち丞相にまでのぼった。三国呉の一時代を象徴する人物を通じて、孫呉の軍事と統治の実態についてかんがえる。
Student Attainment Objectives
1,中国の昔の文章を読み、その文意を正しく理解することを練習し、史料を読む上での基本的な技術を習得する。
2,史料をさまざまな角度から検討することを通して、当時の状況を再構築する。
2,史料をさまざまな角度から検討することを通して、当時の状況を再構築する。
Recommended Preparatory Course
Course Schedule
Lecture/Instructor(When there are multiple instructors) | Theme |
---|---|
Keyword, References and Supplementary Information | |
1 | 授業方法の説明、評価基準の説明、 |
テキスト、参考文献 |
|
2 | 漢末から三国にいたる時代、および呉に関する概括。 |
漢・三国時代・呉・国家・秩序。 |
|
3~14 | 『三國志』呉書・陸遜伝を読む。 |
発表・質疑応答・討論 |
|
15 | 春学期最終確認 |
読了した内容を整理し、史料から明らかになったことを確認する。 |
Class Format
Recommendations for Private Study
必ず事前にテキストを読み、不明な語彙を辞書で調べ、読み下し文と現代日本語訳を作成しておいてください。授業では学生一人一人に、読み下しや日本語訳を発表してもらいます。
Grade Evaluation Method
Kind | Percentage | Grading Criteria etc. |
---|---|---|
Final Examination (Written) | 0 | |
Report Examination (A report to be submitted by the unified deadline) |
50 | 授業内レポート50%:陸遜伝を作成し、提出。 |
Exams and/or Reports other than those stated above, and Continuous Assessment (Evaluation of Everyday Performance in Class) |
50 | 授業での発表50%:三國志本文・注の読み下しと、意味の説明。 |
Grade Evaluation Method (Note)
原則的に、三分の二以上の回数を出席した者のみ、評価の対象とします。なお、授業で発表しない者は、評価の対象といたしません。
Advice to Students on Study and Research Methods
Textbooks
Textbooks (Frequency of Use, Note)
最初の授業でテキストを配布します
Reference Books
Reference Books (Frequency of Use, Note)
Web Pages for Reference
How to Communicate with the Instructor In and Out of Class(Including Instructor Contact Information)
Communication Paper,Talk with Students,Other (Separate instructions will be provided)