Course Name | Year | Term | Period | Faculty / Graduate School | All Instructors | Credits |
---|---|---|---|---|---|---|
14697:Readings and Seminar in Oriental History (LA) | 2019 | Spring | Thu3 | College Of Letters | OCHIAI ATSUSHI | 2 |
Campus
KIC
Class Venue
KEIGAKUKAN KG112
Language
Japanese
Course Outline and Method
テーマ:中国古代の文化
『爾雅(じが)』には、中国古代における言語や科学技術、地理や動植物などが記述されている。本講義においては、受講生は順番で訓読し、またその部分について調査・発表をおこなう。また、発表担当以外の受講生も予習として訓読をおこない、かつ発表者に対して質疑やアドバイスを発する。
なお、『爾雅』はきわめて簡潔な記述であるため、単独では歴史研究に有用ではなく、注釈書(『爾雅注疏』)を講読の対象とする。
『爾雅(じが)』には、中国古代における言語や科学技術、地理や動植物などが記述されている。本講義においては、受講生は順番で訓読し、またその部分について調査・発表をおこなう。また、発表担当以外の受講生も予習として訓読をおこない、かつ発表者に対して質疑やアドバイスを発する。
なお、『爾雅』はきわめて簡潔な記述であるため、単独では歴史研究に有用ではなく、注釈書(『爾雅注疏』)を講読の対象とする。
Student Attainment Objectives
1.漢文資料を読解できる。
2.文献資料を通して中国古代の文化が理解できる。
3.中国古代の文化について調査・分析ができる。
2.文献資料を通して中国古代の文化が理解できる。
3.中国古代の文化について調査・分析ができる。
Recommended Preparatory Course
「漢文入門」など、漢文の入門講義を履修しておくことが望ましい。
Course Schedule
Lecture/Instructor(When there are multiple instructors) | Theme |
---|---|
Keyword, References and Supplementary Information | |
1 | 『爾雅』と注釈書について・発表順の決定 |
『爾雅』と注釈書について |
|
2 | 発表方法の概要(講義) |
漢文の訓読 歴史学の方法 発表の意義 |
|
3 | 漢字に残る中国古代の文化(講義) |
漢字の成り立ち 動植物 器物 建築 |
|
4〜14 | 『爾雅注疏』の講読 |
『爾雅注疏』の講読 |
|
15 | 検証テスト(50分程度)と解説(40分程度) |
検証テスト |
Class Format
Recommendations for Private Study
第4回~第14回は発表者以外も訓読をしてくること。発表者以外は、発表者に対する質疑に参加する。
Grade Evaluation Method
Kind | Percentage | Grading Criteria etc. |
---|---|---|
Final Examination (Written) | 0 | |
Report Examination (A report to be submitted by the unified deadline) |
0 | |
Exams and/or Reports other than those stated above, and Continuous Assessment (Evaluation of Everyday Performance in Class) |
100 | 発表 40点
|
Grade Evaluation Method (Note)
Advice to Students on Study and Research Methods
Textbooks
Textbooks (Frequency of Use, Note)
プリント配布する。
Reference Books
Reference Books (Frequency of Use, Note)
講義中に紹介する。
Web Pages for Reference
How to Communicate with the Instructor In and Out of Class(Including Instructor Contact Information)
Interactive Sheet,Talk with Students