Course Name Year Term Period Faculty / Graduate School All Instructors Credits
14697:Readings and Seminar in Oriental History (LA) 2019 Spring Thu3 College Of Letters OCHIAI ATSUSHI 2

Campus

KIC

Class Venue

KEIGAKUKAN KG112

Language

Japanese

Course Outline and Method

テーマ:中国古代の文化
『爾雅(じが)』には、中国古代における言語や科学技術、地理や動植物などが記述されている。本講義においては、受講生は順番で訓読し、またその部分について調査・発表をおこなう。また、発表担当以外の受講生も予習として訓読をおこない、かつ発表者に対して質疑やアドバイスを発する。
なお、『爾雅』はきわめて簡潔な記述であるため、単独では歴史研究に有用ではなく、注釈書(『爾雅注疏』)を講読の対象とする。

Student Attainment Objectives

1.漢文資料を読解できる。
2.文献資料を通して中国古代の文化が理解できる。
3.中国古代の文化について調査・分析ができる。

Recommended Preparatory Course

「漢文入門」など、漢文の入門講義を履修しておくことが望ましい。

Course Schedule

Lecture/Instructor(When there are multiple instructors) Theme
Keyword, References and Supplementary Information
1

『爾雅』と注釈書について・発表順の決定

『爾雅』と注釈書について

2

発表方法の概要(講義)

漢文の訓読 歴史学の方法 発表の意義 

3

漢字に残る中国古代の文化(講義)

漢字の成り立ち 動植物 器物 建築

4〜14

『爾雅注疏』の講読

『爾雅注疏』の講読

15

検証テスト(50分程度)と解説(40分程度)

検証テスト

Class Format

Recommendations for Private Study

第4回~第14回は発表者以外も訓読をしてくること。発表者以外は、発表者に対する質疑に参加する。

Grade Evaluation Method

Kind Percentage Grading Criteria etc.
Final Examination (Written) 0

Report Examination
(A report to be submitted by the unified deadline)
0

Exams and/or Reports other than those stated above, and Continuous Assessment 
(Evaluation of Everyday Performance in Class)
100

発表 40点
(20点×2回。受講生が多い場合は1回分をレポート提出で代替する)

発表者に対する質疑への参加 40点

検証テスト 20点

Grade Evaluation Method (Note)

Advice to Students on Study and Research Methods

Textbooks

Textbooks (Frequency of Use, Note)

プリント配布する。

Reference Books

Reference Books (Frequency of Use, Note)

講義中に紹介する。

Web Pages for Reference

How to Communicate with the Instructor In and Out of Class(Including Instructor Contact Information)

Interactive Sheet,Talk with Students

Other Comments