Course Name | Year | Term | Period | Faculty / Graduate School | All Instructors | Credits |
---|---|---|---|---|---|---|
91345:Special Lecture (Innovation Dynamics) (MA) | 2022 | S2Q | Wed6-7 | Graduate School of Technology Management | MINATO NOBUAKI | 2 |
Campus
Class Venue
Language
Course Outline and Method
Student Attainment Objectives
Recommended Preparatory Course
Course Schedule
Lecture/Instructor(When there are multiple instructors) | Theme |
---|---|
Keyword, References and Supplementary Information | |
第1回-第2回 | イントロダクション |
講義の目的、手法、スケジュール、評価方法等を説明し、講義の全体像を把握することができる。 |
|
第3回-第4回 | システム思考と因果ループ図 |
システム思考の基礎知識を理解し、大規模かつ複雑な問題のシステム構造を因果ループ図として表現できる。 |
|
第5回-第6回 | ストック・フロー図 |
ソフトウェアを用いてストック・フロー図を作成することができる。指数的成長の振る舞い、目標追求の振る舞い、振動の構造を理解し、簡単なモデルを構築してシミュレーションを実行できる。 |
|
第7回-第8回 | S字型成長のモデリング |
S字型成長の振る舞いを再現することができる。感染症の流行過程を再現するSIモデルを構築し、シミュレーションに基づいて将来の流行と収束を定量的に予測できる。 |
|
第9回-第10回 | 市場普及のモデリング |
普及過程の数理モデルであるバスモデルを理解し、製品やサービスの市場普及予測に応用することができる。耐久消費財の製品廃棄過程、消耗品の再購入過程を簡単なモデルで再現することができる。 |
|
第11回-第12回 | 市場競争のモデリング |
製品やサービスの市場普及におけるネットワーク効果、経路依存性、インストールベース、クリティカルマスについて理解できる。競合製品間の市場シェア競争を簡単なモデルで再現することができる。 |
|
第13回-第14回 | プロジェクト演習 |
学習した理論とモデリング技術を応用し、製品やサービスの普及過程を再現する。因果ループ図を用いて問題の発生メカニズムに対する仮説を導出し、ストック・フロー図を用いてシミュレーションモデルを構築できる。時系列データを用いてモデル試験を行った上で、複数シナリオによるシミュレーションを実行し、結果を考察できる。 |
|
第15回-第16回 | 最終プレゼンテーション |
製品やサービスの市場普及に関するモデリング・シミュレーションの結果をまとめ、グループとして発表できる。 |
Class Format
Recommendations for Private Study
Grade Evaluation Method
Kind | Percentage | Grading Criteria etc. |
---|---|---|
Final Examination (Written) | ||
Report Examination (A report to be submitted by the unified deadline) |
||
Exams and/or Reports other than those stated above, and Continuous Assessment (Evaluation of Everyday Performance in Class) |
100 | 課題提出 60%
|
Grade Evaluation Method (Note)
Advice to Students on Study and Research Methods
Textbooks
Title | Author | Publisher | ISBN Code | Comment |
---|---|---|---|---|
実践システム・シンキング‐論理思考を超える問題解決のスキル | 湊宣明 | 講談社 | 9784061573055 |
Textbooks (Frequency of Use, Note)
Reference Books
Reference Books (Frequency of Use, Note)
Web Pages for Reference
How to Communicate with the Instructor In and Out of Class(Including Instructor Contact Information)
Other Comments
URL:http://www.ritsumei.ac.jp//students/pathways-future/course/curriculum.html