授業科目名 年度 学期 開講曜日・時限 学部・研究科 全担当教員 単位数
36450:Liberal Arts Seminar (20) § 36451:Theme Study(20) 2023 秋セメスター 水5 法学部,経済学部,経営学部,産業社会学部,国際関係学部,政策科学部,文学部,映像学部,総合心理学部,理工学部,食マネジメント学部,情報理工学部,生命科学部,薬学部,スポーツ健康科学部 近藤 雪絵 2

キャンパス

BKC

授業施設

ラルカディア 309号教室

授業で利用する言語

英語

授業の概要と方法

[Class Theme] Kyoto on My Mind 「私の心の京都」

*Important
In this seminar, we will learn about religious and cultural concepts and practice in Japanese and translating them into English.
Therefore, a certain level of understanding of both Japanese and English is required.


*注意
このゼミでは日本の文化や宗教に関するレクチャーを日本語で聞いて、英語で伝えるという練習があります。
そのため、日本語と英語の両方をある程度理解する必要があります。


In this seminar, you will present “Kyoto on My Mind” in the form of a video.

When we describe Japanese religions and culture in English, literal translations may not be sufficient to achieve real comprehension. For example, "yaoyorozu no kami" can be translated as “eight million gods,” but to convey the true meaning of this phrase, it is necessary to explain the history and culture behind it.

In this seminar, we will focus on Kyoto and pursue our own points of interest. Seigen Mori, Assistant Steward and Priest of Kiyomizu-dera Temple, will give a lecture on Kiyomizu-dera Temple, in which you will explore points of particular interest. You will then discuss and experiment with your ideas on how to explain these points in English.
As your course project, you will create your own "Kyoto on My Mind" video.

Since you are studying at Ritsumeikan University, take this opportunity to discover Kyoto, the city where Ritsumeikan University was founded, with your own eyes by doing your own project!


このゼミでは、あなたの心で捉えた京都をコンテンツとし、動画の形式で発信します。

英語で日本の宗教や文化を英語で伝えようとする際、単に日本語をそのまま英語に翻訳するだけでは、その真髄が伝わらないことがあります。例えば「八百万の神」をそのままEight million godsと訳しても間違いではありませんが、その心を伝えるには、言葉が生み出された歴史や文化を理解し、説明する必要があるでしょう。
このゼミでは、今回は京都を切り口に日本の文化や宗教を捉え、自分の興味・関心を持つ点を追求します。そして、英語で説明するにはどうすればよいかを自分なりに考え、伝えることを練習します。その中で、清水寺執事補の森清顕さんをお招きし、清水寺に関するレクチャーを受け、日本の宗教について理解を深めます。
最終プロジェクトとして、自分だけの「京都」(Kyoto on My Mind)をコンテンツにし、動画の形式で発信します。

この機会に立命館が創立された京都を自分の目で見直し、解釈し、動画で発信してみましょう!

受講生の到達目標

1. Communication in English to a diverse audience
To be able to communicate your understanding of Japanese religion and culture in English to an audience with no background knowledge.

2. Acquiring skills for producing in video format
To understand the necessary steps and components for creating academic video content.
To be able to convey ideas through videos.

3. Kaizen through collaboration
To be able to exchange feedback to allow you to independently improve your work.

事前に履修しておくことが望まれる科目

授業スケジュール

授業回数/
担当教員(複数担当の場合)
テーマ
キーワード・文献・補足事項等
1

Introduction

course outline, objectives

2

What is “Kyoto on My Mind”?

diversity, background, viewpoint, experience

3

Self-promotion

self-promotion, presentation, feedback

Guest speaker 1

4

My Kyoto from the inside

religion, culture, presentation, discussion

5

My Kyoto from the outside

religion, culture, presentation, discussion

6

Understanding and interpreting Japanese religion and culture 01

Kyoto, Kiyomizu Temple, religion, culture, interpretation

7

Understanding and interpreting Japanese religion and culture 02

Kyoto, Kiyomizu Temple, religion, culture, interpretation

8

Learning about Japanese religion and culture 2 "Kiyomizu Temple”

Kyoto, Kiyomizu Temple, religion, culture, interpretation

9

Reflection

review, reflection, discussion

10

Sharing our thoughts on Japanese religion and culture

Kyoto, Kiyomizu Temple, religion, culture, interpretation
Guest speaker 2

11

Guidance on creating videos

video, movie, project, presentation, discussion

12

Creating our videos

video, movie, project, presentation, discussion

13

Developing our videos

video, movie, project, presentation, discussion

14

Final presentations

video, movie, project, presentation, discussion
Guest speaker 3

15

Review

review, reflection, discussion

授業実施形態

BCP停止の場合は、BCPレベル0~2の記載どおりに授業が行われます。
During the suspension period of BCP, classes will be as described in BCP levels 0-2.

Online classes
We will use Zoom (Meeting APP) and Slack (Communication APP).

*The Liberal Arts Seminar will be offered online for a total of 15 sessions.
Students may take the course from any environment where they can concentrate and participate in class.
Classrooms are prepared only at the campus where the person in charge of the class belongs.
You will need to bring your own PC and earphones if you choose to take the course in the classroom.

授業外学習の指示

Students are expected to present and discuss their work in each class. Researching and preparing for those presentations and discussions are the main assignment activities.

成績評価方法

種別 割合(%) 評価基準等
定期試験(筆記)

レポート試験
(統一締切日を締切とするレポート)

上記以外の試験・レポート、平常点評価
(日常的な授業における取組状況の評価)
100

Class participation and contribution (50%), presentations, videos (30%), and portfolio (20%)

成績評価方法(備考)

受講および研究に関するアドバイス

【Stage 2】授業言語は英語です。TOEFL ITP ®400~480、TOEFL iBT®テスト32~55、TOEIC® 380~580、IELTS4.5~5.0、などと同スコア程度を想定しています。

This class is open for the students with the following English ability :a TOEFL ITP®test score between 400 and 480, a TOEFL iBT®test score between 32 and 55, a TOEIC®test score between 380 and 580, an IELTS score between 4.5 and 5.0, or equivalent

*TOEIC®, TOEFL®はEducational Testing Service(ETS)の登録商標です。

教科書

教科書(使用頻度、その他補足)

参考書

参考書(使用頻度、その他補足)

参考になるwwwページ

授業内外における学生・教員間のコミュニケーションの方法

学生との直接対話

備考

【科目ナンバリング・カリキュラムマップはこちらから/Click here to see the Curriculum-Map and Course-Numbering】
URL:https://secure.ritsumei.ac.jp/students/pathways-future/course/curriculum.html/